onsdag, december 29, 2004

Skänk pengar till Röda korset

Här kan du skänka pengar direkt via internet. Vill du sms:a istället, så kan du göra det till Röda Korsets nummer 72105. Skriv texten ASIEN. Det kostar 30 kronor plus ev. operatörsavgift. För Telia-kunder går 24 kr direkt till Röda Korset. Vodafone- och Tele2-kunder bidrar direkt med 20 kr.

Andra alternativ är Rädda Barnen eller Webaid.

söndag, december 19, 2004

Barn och ergonomi 1

Jag fick en kommentar (tack för den, jag får alldeles för få kommentarer!) om barn och spel, där skribenten menade att jag har en alldeles för positiv syn på barn och datorspel eftersom jag inte tar med den kroppsliga aspekten. Och jag håller med. Så jag tänkte ägna några anslag (svenska för posting?) åt att ge min syn på barn och ergonomi. Om det är någon där ute som läser, får ni gärna kommentera.
1: Hur länge ska man sitta?
Man brukar rekommendera att som ett minimum avbryta datorarbete varje timme för att göra något annat; allt från att kliva upp och arbeta med något annat en stund till att ägna sig åt regelrätta kroppsliga övningar, beroende på hur stor skada man tar av att sitta vid datorn. Det här är rekommendationer som fullvuxna människor får, ofta av hälsopersonal på arbetsplatsen. För barn har jag aldrig sett några direkta rekommendationer, vilket förmodligen beror på att barn generellt inte ses som en resurs och därmed inte behöver hushållas med på samma sätt som anställda. Jag kan inte tänka mig att bristen på tips vid datorarbete beror på att det inte är lika skadligt för barn. Som lekman skulle jag gissa att det är ännu farligare för den som inte vuxit klart.
Så det enda rätta är att lära barn att de ska röra på sig varje timme när de sitter vid datorn. Det brukar inte vara ett lika stort problem när barnen är små, som det kan vara för vuxna. Snarare är det ju svårt att få barn att sitta still, så naturen jobbar åt rätt håll, vi behöver bara tala om när det är dags. Sen finns det ju undantag, naturligtvis. Det kan rimligtvis inte vara skadligt att sitta tre dygn och spela oavbrutet två gånger per år, om barnen t ex ägnar sig åt lanspel. I allafall inte farligare än att det finns vuxna som till jul och midsommar vräker i sig mat och alkohol i det som skulle vara livsfarliga mängder om det skedde varje dag.
Men nu kommer vi till en krånglig sak; att säga åt barnen att det är dags att röra på sig eller att stänga av datorn. Jag får ofta frågan från vuxna hur man ska få barnen att spela mindre eller att slita sig från Lunarstorm på kvällen. Det verkar vara ett stort problem. Större än att säga åt barnen att borsta tänderna, inte röka, inte skolka och att gå och lägga sig i tid. Jag kan återkomma till mina teorier om varför det är så här, men just nu skulle jag bara vilja konstatera att det måste vara de vuxnas ansvar att se till att barnen inte gör sånt som är skadligt för dem. T ex att sitta vid en dator för långa stunder i sträck eller att sitta vid datorn så sent på kvällen att de är för trötta dagen efter. Det kan aldrig någonsin vara barnens eget ansvar. Och ingen skulle väl komma på tanken att skylla på datorerna eller spelen, eller hur?

lördag, december 18, 2004

IT-ceum

I Linköping och på www.itceum.se finns IT-ceum, ett IT-museum. på webbplatsen finns en snygg tidslinje. Verkar lovande.

torsdag, december 16, 2004

Bad Santa!

Det här har egentligen inget med ämnet att göra, men lite julstämning vill jag ju ha även här. Jag kan varmt rekommendera filmen Bad Santa med Billy Bob Thornton (kan han vara en av de bästa skådespelarna just nu?) och mamman i Gilmore Girls (hon är ju precis så där cool och snygg och klok som jag är egentligen, fast jag döljer det bättre).

Bad Santa är en julfilm utan den där felriktade vänligheten som är så svår att värja sig mot. Den där som gör att jag sitter och tittar på Extreme Home Makeover vecka efter vecka för att de är så underbart snälla mot folk som har det obeskrivligt hemskt, fast det efterlämnar samma känsla som när man har ätit för mycket knäck. Och om jag börjar fundera på det så inser jag att allt det hemska människorna i programmet utsatts för beror på ett uselt socialt skyddsnät och att hela serien bygger på orättvisorna i samhället. Ursäkta, jag ska bara kräkas lite. Så, nu känns det bättre.

När popeliten nu gör en nyinspelning av Do They Know It's Christmas, är det samma sak. Det ger en bomullsmjuk känsla i magen och en hel del pengar till Afrika. Underbart, julen i ett nötskal, jag är stolt över att vara människa... Sen fastnar det saliga leendet när de kommer till refrängen:
Feed the world. Do they know it's Christmas?

Det blir etnocentriskt så jag skäms å deras vägnar. Do they know it's Christmas? Vilka då? Hedningarna, eller? Allt det där och lite till slipper man i Bad Santa. Det känns knappt som att jag har sett en film, de lyckades nästan lura mig att tro att det har hänt på riktigt.

God jul!

måndag, december 13, 2004

Datorspelsberoende 2

Ny bok från Nordicom: Playing with Fire - How do computer games influence the player? Hittar ingenting om boken på Nordicoms webb, men den går att beställa från dem, enligt ett pappersutskick jag fått. 100:- + porto. Jag hittade en av författarna iallafall: Jonas Heide Smith.

Jag har fått två kloka kommentarer om datorspel (041207).

Adam skriver: Dessutom är dagens nätbaserade datorspel betydligt mer
sociala än förr: man spelar ju faktiskt tillsamans med riktiga människor, över
nätet. Att det är den sociala aspekten som fått datorspel att bli så stora som
de är idag borde man kunna se som en seger för mänskligheten.

Forskningsresultat pekar att det som gör datorer och internet intressant för de yngre medborgarna tycks vara framförallt två saker; kommunicera med andra och att roa sig. Gamla erkända sidor av livet. Det verkar inte vara just våld eller övergrepp som lockar. Det är väl lugnande?

Sen berättar Hjalmar om sin son som utvecklat många sidor av sin
irl-personlighet genom sitt datorspelande och han frågar: Det man frågar sig nu
med facit i hand. Vad hade hänt om jag förbjudit honom att spela dataspel?



Jag tror att det är en viktig fråga att ställa sig: Vilka konsekvenser får det om jag gör detta ingrepp i mitt barns liv? En mamma ringde mig och berättade att vänner till henne hade förbjudit datorspel totalt eftersom de oroade sig för konsekvenserna. Det visade sig att pojken i fråga var 17 år! Jag hoppas verkligen att de föräldrarna har tänkt igenom situationen ordentligt. Jag hoppas att deras oro är välgrundad och att straffet står i proportion till brottet. Ett sådant ingrepp i ett barns liv (när det dessutom är en nästan vuxen person) låter för mig huvudlöst. Om man oroar sig fgör att barnen sitter för mycket vid datorn, måste det finnas andra sätt än ett totalt förbud. Om man inte kan få sig själv att se datorspelandet som en hobby, kanske man kan gå till sig själv och fundera på om barnet behöver något av vuxna i sin omgivning.

onsdag, december 08, 2004

Förbjuda mobiltelefoner i skolan?

Aftonbladet rapporterar att skolministern funderar på att föreslå en möjlighet för skolan att beslagta mobiltelefoner i skolan: http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,571964,00.html. Det påminner om en historia som Howard Rheingold berättar i sin artikel M-learning 4 generation txt?

Other teachers are less enthusiastic than Alexander about the new waves of cyborg student -- like a professor in Texas Alexander cites, who climbed on a ladder and removed the Wi-Fi access point in the lecture hall before he started teaching.

tisdag, december 07, 2004

Datorspelsberoende

DN rapporterar om en undersökning av föreningen Fair Play, där 6% av de drygt 2000 intervjuade 11-16-åringarna spelade datorspel mer än 35 timmar i veckan.
Jag tycker att det är viktigt att göra den här typen av undersökningar, men när man rapporterar resultaten är det lika viktigt att erbjuda vettiga tolkningar. Om man tänker slarvigt kring den här frågan är det lätt att förfasa sig över siffrorna. Det låter mycket att ägna en hel arbetsvecka åt något som många vuxna tycker är nånstans mellan meningslöst och farligt.
Man ska vara försiktig att döma andras prioriteringar, särskilt de som hör till en annan generation. Det som verkar meningslöst för en generation behöver inte var det för en annan. Att jag inte förstår ett fenomen ger mig inte rätt att fördöma det. Min mormor tycker att vi är mycket märkliga som går på café och betalar dyra pengar för kaffe och bullar, när hon kan göra det både godare och billigare hemma. Och det har hon tyckt sen kaffet kostade 12 kr - jag har inte vågat säga vad det kostar idag! Det hon inte förstår är helt uppenbart för mig; vi sitter i den där rökiga, osunda miljön och gör av med pengar för att pratandet och umgänget tillfredsställer ett behov vi har. När det gäller datorspel är jag som mormor. Jag fattar ingenting! Men jag kan respektera barnens önskan att spela (eller hänga på Lunar eller msn).
Man kan också fundera också över värdeladdningen i ord. Datorspelsberoende låter som en sjukdom, medan en bokmal är en trivsam figur...
Sen har vi det där med vuxenansvar. Det är ju fortfarande mitt ansvar att se till att de inte sitter för mycket och att de har ergonomiskt riktig utrustning. Jag kan inte smita ifrån det ansvaret genom att skylla på datorspelen eller tro att konflikterna mellan barn och vuxna försvinner om vi tar bort datorerna.

fredag, december 03, 2004

Konsumentverkets sida om modemkapning

Konsumentverket har tillsammans med bl a Telia utarbetat metoder för att skydda sig mot modemkapning. Programmet Bluffstopparen är gratis och skyddar dig som surfar med modem.

Konferens: Den teknologiska texturen

Konferensen Den teknologiska texturen: möten mellan humaniora och informationsteknik arrangeras av Humlab, Umeå unviersitet 17-18 januari 2005. Konferensen är gratis och kommer mest troligt att på olika sätt sändas på nätet också, för den som inte har möjlighet att delta. Humlab har en fin tradition när det gäller att sprida alla sin evenemang till omvärlden. Exempelvis kan man se alla seminarier direkt eller i efterhand på http://www.humlab.umu.se. Leta neråt i listen till höger på sidan, så hittar du en mängd intressanta föreläsningar.

torsdag, december 02, 2004

Janne Svärdhagens blogg om IT & etik

Janne Svärdhagen, forskare från IKT-pedagogiskt centrum på Högskolan Dalarna skriver en blogg som ligger mycket nära min och han har hållit på lite längre, så det finns ett mastigt arkiv att leta igenom. Läs t ex om det beryktade datorspelet Postal och en liten skandal som avslöjas i bloggen.